Når man læser ordet DanPilot, kunne man måske fristes til at tro, at der er tale flypiloter, men faktisk er DanPilot Danmarks største lodseri. De danske farvande har meget skibstrafik, snævre passager og lav vanddybde, og derfor er der behov for hjælp til at sikre, at skibe kommer frem uden uheld. Til det bruger man lodser, bådførere og disponenter fra blandt andre DanPilot, som er den største aktør på markedet.
20.000 lodsninger om året
På årsbasis udfører DanPilot cirka 20.000 lodsninger. Det gør de med omkring 170 lodser og 15 disponenter, som arbejder på skift alle årets dage døgnet rundt. Det betyder, at disponenter som Jacob primært har 12-timers vagter, dog drosler de lidt ned på bemandingen om natten, så indimellem har han 8-timers vagter.
Holder styr på lodsen
For at forstå, hvad Jacob laver, er vi nødt til at forstå, hvad en lods laver. Det er lodsens opgave at rådgive skibets fører om navigation, sejlads og manøvrering, og til at hjælpe lodsen er der disponenter, som i øvrigt kaldes dispatchere hos DanPilot. De holder blandt andet styr på lodsens skema og deres arbejdstider.
– Helt konkret opretter jeg ordrer, besætter ordrer med lodser og styrer lodsernes arbejdstider, så de ikke overskrider arbejdstidsreglerne. En lods må nemlig kun arbejde 13 timer i streg, fortæller Jacob, der har været hos DanPilot i 7 år.
Det kræver med andre ord en del planlægning, når lodsen skal ud på en længere tur, for eksempel fra Gedser til Skagen. Turen tager cirka 24 timer at sejle, og det betyder typisk, at der vil være skift af lods ud for Spodsbjerg og Grenaa.
– Man kan sige, at jeg prøver at få puslespillet til at gå op med den stak ressourcer, der er til rådighed, fortæller Jacob om sine opgaver.
100-150 telefonopkald om dagen, når bølgerne går højt
Udover at have et godt overblik kræver jobbet som disponent, at man kan lide at tale i telefon. Jacob får nemlig omkring 100-150 opkald om dagen på travle dage. En af opgaverne er for eksempel at ringe og vække lodser og bådførere (som også er en del af Faglig Puls), så de kan være ved skibet til aftalt tid. Andre opkald er til skibet, så de kan aftale, hvornår besætningen skal samle lodsen op, og hvor længe de har brug for lodsen.
– En stor del af kommunikationen foregår på engelsk både i tale og skrift, da der er mange forskellige nationaliteter involveret. Skibene, der kommer til Danmark, er typisk containerskibe, tankskibe og skibe med last i bulk. Desuden har vi en del skibe, der sejler igennem de danske farvande for at komme til de lande, som ligger ud til Østersøen. Disse skibe bruger typisk en lods fra Skagen til Gedser eller Allinge, fortæller Jacob.
Flere fridage
En af de ting, som Jacob sætter pris på ved jobbet, er, at hvis man giver den en skalle, så får man flere fridage senere.
– Typisk arbejder jeg 3-4 dage i træk, og så får jeg flere fridage senere, fortæller Jacob, der tog uddannelsen til disponent på merit efter mange år som ufaglært buschauffør.
Nye lokalaftaler
Jacob er også Faglig Puls’ forlængede arm på arbejdspladsen, om man så må sige, idet han i 2019 blev valgt som tillidsrepræsentant. Han har blandt andet været med til at lave de nye lokalaftaler.
– Det var ret spændende at være med til, om end det har været en anelse langtrukkent. Vi har forhandlet længe, men jeg synes til gengæld også, at vi er nået frem til nogle rigtige gode aftaler. Blandt andet fik vi kigget på nogle faste tillæg, der ikke er ændret længe, og vi fik nogle bedre aftaler i forhold til afløsere. Jeg er rigtig glad for den hjælp, jeg har fået af fagforeningen i forbindelse med forhandlingerne, slutter Jacob.