26. feb. 2024

Du har også selv et ansvar for at skabe et godt arbejdsmiljø

Mobning og chikane har betydning for den daglige trivsel og stemning på arbejdspladsen. Få socialrådgiverens bedste råd til at undgå mobning og lær, hvordan du er en god kollega.

Arbejdsmiljø
Billede til nyheden Du har også selv et ansvar for at skabe et godt arbejdsmiljø
Du har også selv et ansvar for, at din arbejdsplads er et godt sted at være. Foto: Shutterstock

Det burde egentlig være så simpelt, for ved vi ikke alle sammen, hvad en god kollega er? Alligevel kan der opstå mobning og chikane på arbejdspladsen, og det kan give et dårligt arbejdsmiljø.

Serviceforbundets socialrådgiver Torben Krüger fortæller her, hvad en god kollega er, og hvordan vi spiller hinanden gode i stedet for at såre eller irritere hinanden.

”Vi vælger ikke vores kolleger, de bliver valgt for os, og derfor må vi hver især gøre en indsats for at få det bedste ud af vores arbejdstid. Hvis vi står sammen og lægger os i selen for at skabe et godt fællesskab, så påvirker det også vores arbejdsglæde i en positiv retning. Det skal altså være fedt at gå på arbejde,” siger Torben.

 En god kollega
Torben fortæller, at det handler om at behandle alle kolleger med betænksomhed og venlighed.

 ”En god kollega er en person, som du kan stole på, og som interesserer sig for dig. Det er vigtigt at respektere andre og acceptere og anerkende andres forskelligheder – uden at ønske at ville ændre på dette. Du kan jo tænke over, hvordan du selv gerne vil behandles. Det kan også være små ting som at sige godmorgen og god aften og god weekend. Og så handler det om, at vi kan samarbejde om opgaven – i stedet for at konkurrere,” mener Torben.

Men skal man da kunne lide alle på arbejdspladsen, tænker du måske.

”Det er ikke alle mennesker, vi kommer lige godt ud af det med, men det er vigtigt at huske, at vi alle har en berettigelse til at være her – uanset religion, køn, politiske tilhørsforhold, udseende og andet. Alle har krav på respekt og anerkendelse,” siger Torben.

Drop at bagtale dine kolleger
Hvis du oplever problemer med en kollega, så er det vigtigt at tage det direkte med kollegaen og ikke gå og tale bag ryggen på ham/hende.

”Du skal altid give kritik ansigt til ansigt. Sæt ord på det, men gør det sobert. Måske er der en opfattelse hos jer af, at I har en rå, men kammeratlig tone. ’Vi siger, hvad vi mener – svesken på disken.’ Men den hårde tone og sladder i krogene giver en dårlig stemning. Man forsøger at vinde sympati kun for sine egne synspunkter, og dermed sætter man sine kolleger i et dilemma. Det skaber usikkerhed, og man kan nemt ende med en ’dem og os’-stemning – og det duer ikke på en arbejdsplads,” fortæller Torben, der har over 30 års erfaring som socialrådgiver.

Harmløse drillerier?
Nogle gange går vi for langt. Vi kommer til at gå over stregen. Det kan ske ved, at du for eksempel begynder at kalde en kollega et ’kælenavn’.

”Du synes måske, at det bare er sjov og ballade, men det er jo sjov og ballade på din kollegas bekostning. Måske er din kollega ikke glad for kælenavnet. Når du driller, synes alle så, at det er sjovt, eller er det kun dig? Hvem hænger med hovedet? Og er der faktisk nogen, der går hjem og er kede af det? Så er du gået for langt.”

”Vi kan alle komme til at træde ved siden af, og hvis du har trådt en kollega over tæerne, så er det bedste, du kan gøre at give ham/hende en ordentlig undskyldning. Du må tage dit ansvar på dig,” mener Torben.

Reager, hvis du oplever mobning
Hvis du oplever mobning på din arbejdsplads, så skal du reagere. Hvis du hører eller ser en kollega, der bliver talt grimt til, nedgjort eller i det hele taget behandlet dårligt, så skal du reagere på det.

”Start med at tale med din kollega om det. Derefter kan I gå til ledelsen og/eller jeres tillidsrepræsentant eller arbejdsmiljørepræsentant. Det kan være nemt at tænke ’Godt, det ikke var mig, det gik ud over’, men er du stiltiende, så accepterer du mobberiet. Og så du må leve med, at du ikke tog affære,” siger Torben.

”Husk også, at et godt arbejdsmiljø er et fælles ansvar på din arbejdsplads. Hvis I har en fælles forståelse af, at I behandler hinanden ordentligt og taler pænt til hinanden, så har mobning dårligere vilkår.”

”Ledelsen spiller en vigtig rolle. Et godt arbejdsmiljø er ledelsens ansvar, og lever ledelsen ikke op til det, så brug jeres tillids- og arbejdsmiljørepræsentant, eller stå sammen og tag det op, hvis I ikke har disse repræsentanter,” siger Torben.

Seksuel chikane er aldrig i orden
Torben er meget klar i spyttet, når det kommer til seksuel chikane.

”Det er ikke i orden – uanset hvad! Og lumre bemærkninger er heller ikke okay. Der burde ikke være nogen i Danmark, der længere er i tvivl om, hvordan vi skal opføre sig over for hinanden,” siger Torben.

Men hvad gør man, hvis det alligevel fortsat sker?

Hvis I har talt med ledelsen, og I ikke selv kan løse det, så kan Faglig Puls kontakte Torben. Han kommer også gerne ud og holder oplæg om problematikkerne, og hvad man kan gøre ved det.

Og gå så ud og vær din gode kollegas gode kollega!

Hvad er mobning ifølge paragrafferne?

  • Der er tale om krænkende handlinger, når en eller flere personer groft eller flere gange udsætter andre personer for adfærd, som af disse personer opfattes som nedværdigende.
  •  Krænkende handlinger er en samlet betegnelse for mobning, seksuel chikane og andre måder, som krænkelser kan forekomme på arbejdet.
  • Der kan både være tale om aktive handlinger – og om at undlade at handle.

Relaterede nyheder